לו הייתי היפיפייה הנרדמת

מאמרים
מאת ליאת מנגד וייס
"לו הייתי היפיפייה הנרדמת..."
קשיי שינה בקרב בעלי הפרעות קשב וריכוז

מאת: ליאת מנגד וייס, פברואר 2013
 
בזמן האחרון, נשמעות יותר ויותר טענות, כי מקורה של הפרעת קשב הינה, למעשה, בהפרעות שינה:

תופעות של הפרעת קשב, זהות לתופעות המאפיינות הפרעות שינה ובאות לידי ביטוי בירידה בקשב, חוסר יכולת לבצע תיעדוף משימות, חוסר שקט, אימפולסיביות ודכדוך. לפיכך, יש פעמים, בהן הילד מאובחן, בטעות, כבעל הפרעת קשב, כשלמעשה הוא סובל מהפרעת שינה. בכדי לבדוק זאת, יש לפנות למעבדת שינה. לעיתים, טיפול מתאים בבעיית השינה, יפתור את קשיי הקשב.

עם זאת, נמצא כי קשיי שינה נפוצים בקרב בעלי הפרעות קשב.

בוגרים ומתבגרים, בעלי הפרעות קשב וריכוז, מדווחים על קשיים בהירדמות, על תחושת עוררות לפני השינה, ורצון מועצם לעשיה ופעילות, דווקא, בשעות הלילה.

הורים לילדים, בעלי הפרעות קשב וריכוז, מדווחים, כי הילדים התקשו להירדם עוד מינקותם. ההורים סיפרו כי הילדים מתקשים ומסרבים להירדם, גם כאשר הם תשושים ועייפים. יש המתארים עימותים בכל ערב מחדש, כאשר הילדים מנסים לדחות שוב ושוב את שעת השינה.

כשהם נרדמים לבסוף, שנתם, של בעלי הפרעת קשב וריכוז, אינה רגועה: הם זזים הרבה, בועטים תוך כדי שינה, מתעוררים פעמים רבות ועוד.

קשיי שינה בילדים, פוגעים ברמת הקשב, ביכולת להתרכז וללמוד, מגבירים את האימפולסיביות וגורמים לחוסר שקט פנימי. חוסר שינה מעלה את הסיכויים להחסיר ימי לימודים או לאחר לביה"ס. פעמים רבות התנהגות היפראקטיבית, האופיינית לבעלי הפרעות קשב וריכוז, נובעת ממאמץ נואש להתעורר, על ידי ילד שהוא, למעשה, מאוד עייף.

קשיי שינה במבוגרים פוגעים בתפקוד בתחומי העבודה והלימודים. הפגיעה באה לידי ביטוי בקושי לקום בזמן, בחיסורים ואיחורים לעבודה וללימודים, באי עמידה בלוחות זמנים, בקושי בהשלמת משימות. קשיים בתחום האקדמי יכולים להביא לפגיעה בהישגים אקדמיים, ולעיתים אף עד נשירה מלימודים וחוסר מיצוי הפוטנציאל האקדמי. במישור התעסוקתי, מובילים הקשיים, פעמים רבות, לפגיעה בקריירה מקצועית, לביצוע משימות ברמה נמוכה ביחס ליכולות, להחלפת מקומות עבודה בתדירות גבוהה ואף לפיטורין.

הריטלין, הניתן לסובלים מהפרעת קשב וריכוז, יכול, דווקא, להגביר קשיי הירדמות ולפגוע במקרים מסוימים באיכות השינה.

המלצות ליצירת תנאי שינה טובים:

• הגדירו שעת שינה קבועה.

• הימנעו משתית משקאות או אכילת מאכלים מעוררים וממריצים, המכילים קופאין, כדוגמת קפה, קוקה קולה, שוקולד ועוד.

• הימנעו מביצוע פעילות ספורטיבית סמוך לשעת השינה. פעילות ספורטיבית ממריצה ומעוררת.

• בשעת ההתארגנות לקראת השינה עסקו בפעילות רגועה: קריאת ספר, זמן איכות רגוע עם ההורה, מקלחת, ארוחת ערב.

• כשעה לפני שעת השינה, כבו מסכים (מחשב, טלויזיה...), בכדי לצמצם גירויים ולאפשר התארגנות רגועה לשינה.

• עמעמו את האורות, כשעה לפני שעת השינה.




*כל הזכויות שמורות לליאת מנגד וייס | אין להעתיק מאמר זה או חלקים ממנו
 
ליצירת קשר מהיר
מלאו את הטופס הבא ואתקשר אליכם
כן, אני רוצה לקבל מידע בנושא הפרעות קשב