הפרעת קשב – מהי?

היום הזה הוא התחלה,
בדף חדש אתה נוגע
הפרעת קשב הינה תסמונת מולדת, גנטית לרוב ובאה לידי ביטוי בעיקר ב- 3 תחומים: בתחומי הקשב, אימפולסיביות והיפר אקטיביות. לא ניתן "לרפא" הפרעת קשב והתופעה מלווה את האדם לאורך כל חייו. תרופות כגון ריטלין, קונצרטה וכד' מביאות להקלה משמעותית. כיום ישנן דרכים נוספות, המאפשרות לאדם ללמוד להתנהל באופן מיטבי עם מאפייניה של הפרעת הקשב. הטיפול המומלץ הינו טיפול רב מערכתי, הכולל: 1. טיפול תרופתי 2. אימון אישי התומך בבעל ההפרעה ומאפשר למידה של שיטות להקניית הרגלי חיים יעילים 3. הדרכת הסביבה, הווה אומר, הדרכת הורים והכוונת צוות ביה"ס. כל אלה, ביחד ולחוד, עשויים לתת מענה הולם והקלה משמעותית.

קיימים שני סוגים של הפרעת קשב:

• הפרעת קשב משולבת עם היפראקטיביות, המוגדרת כ Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD)

• הפרעת קשב "טהורה", המוגדרת כ Attention Deficit Disorder (ADD)

גורם ההפרעה מבחינה ביולוגית והשפעת הסביבה:


מקור ההפרעה הינו אורגני ומתבטא בשינוי זעיר במבנה המוח וביעילות הולכת נוזל הדופמין (מוליך עצבי) וספיגתו. כאמור, מקור ההפרעה הינו ביולוגי גנטי, אך יש השפעה רבה של תגובות הסביבה כלפי הילד ושל החוויות אותן צובר הילד במהלך חייו. כלומר, יכולים להיות שני ילדים עם רמת הפרעת קשב זהה, אך הביטוי של ההפרעה בפועל יהיה שונה בתכלית ביניהם, עקב אינטראקציות שונות עם סביבת החיים של כל ילד, קרי, מורים, משפחה, חברים.

גורמי הסיכון אפשריים העשויים לגרום להפרעת קשב:

• תורשה - הגורם העיקרי.
• פגיעת ראש בזמן הלידה.
• חומרים הנצרכים בזמן ההיריון - סיגריות, סמים ואלכוהול.
• חשיפה למזהמים סביבתיים כמו עופרת.
• מחסור בחמצן בזמן הלידה.
• משקל לידה נמוך מדי/גבוה מדי
• לידה מוקדמת/מאוחרת.

שכיחות התופעה:

שכיחות ADHD באוכלוסייה נעה בין 10%-3%, כאשר ההערכה המקובלת בארה"ב היא סביב 5%. הפרעת הקשב מופיעה בכל שכבות החברה ובכל הגילים. הפרעת הקשב אינה "מחלת ילדות" ואינה חולפת עם הגיל ולפיכך ניתן למצוא אותה בכל גיל.

הפרעת קשב איננה:
• איננה מצב זמני שיחלוף עם הגיל.
• איננה נגרמת מכישלון חינוכי של ההורים.
• איננה סימן לרוע מולד אצל הילד.

מאפייניה של הפרעת הקשב:

הפרעת הקשב הינה הפרעה התפתחותית שקשורה לניהול עצמי ולשליטה עצמית.
ADHD מוגדרת ע"י ספר האבחנות של החברה האמריקאית לפסיכיאטריה( DSM - IV), כהפרעה הכוללת שני תחומים: 1. ליקוי בקשב 2. התנהגות אימפולסיבית והיפראקטיבית.

• ליקוי בקשב
חוסר יכולת להיות קשוב לאורך זמן, קושי בקביעת סדרי עדיפויות, נטייה לדחות משימות ועוד.

• אימפולסיביות
הנטייה לומר או לפעול בצורה פזיזה לפי רצון וצורך רגעי ללא מחשבה תחילה. חוסר תשומת לב לפרטים חשובים.

• היפראקטיביות
תנועה מוטורית עודפת, תזזיתיות יתר או דיבור מוגזם כלומר, חוסר שקט פנימי וחיצוני.

וביתר פירוט:

ליקוי בקשב -
• אינו מקדיש תשומת לב לפרטים.
• מתקשה לשמור על הקשב למשך זמן ולכן סולד מפעילויות, הדורשות מאמץ מנטאלי לאורך זמן כגון לימודים בביה"ס או שיעורי בית.
• נראה כמי שאינו מקשיב כשמדברים אליו.
• אינו עוקב אחרי הוראות מורכבות (רצף הוראות) ומתקשה להשלים מטלות.
• מתקשה בארגון
• מאבד דברים (עטים, עפרונות, מחברות).
• מוסח ע"י גירויים חיצוניים (רעש, תנועה) ו פנימיים (מחשבות).
• שכחן

שליטה בדחפים (אימפולסיביות) –

• פולט תשובות לפני תום השאלה, או מתפרץ לאמצע המשפט.
• לעתים קרובות מתקשה לחכות לתורו.
• לעתים קרובות מפריע או מציק לאחרים.

רמת פעילות (היפראקטיביות) –
• תנועות ידיים, רגליים, זז בכיסא
• רץ או מטפס (במתבגרים או במבוגרים - תחושת אי-שקט)
• נמצא בתנועה מתמדת, או כאילו יש לו "מנוע בישבן".
• לעתים קרובות מדבר ללא הפסקה.
מחקרים מראים שילדים עם ADHD נמצאים בתנועה רבה יותר יחסית לבני גילם, אפילו תוך כדי שינה. ילדים אלה, מתקשים לשנות קצב פעילות ולהתמודד עם שינויים.

למעשה,
התכונה עצמה מבוססת על היכולת לראות בו זמנית גירויים רבים ולהתייחס אליהם באופן שווה. מכאן נגזר, כי אין אפשרות לבודד גירוי אחד ולהתייחס אליו בלבד, תוך התעלמות מהגירויים האחרים. תכונה זו מאפשרת אמנם לנושא אותה להיות צייד או לוחם טוב יותר, אך היא מקשה עליו מאד לשבת לאורך זמן בכיתה ולהקשיב למורה, תוך מחיקת כל הגירויים האחרים בכיתה. כמו כן היא מקשה על הנושא אותה כל פעילות מונוטונית או חד- גירויית כמו קריאת ספר, ישיבה פסיבית מול מרצה וכדומה, שכולן דורשות התמקדות בגירוי אחד תוך מחיקת הגירויים הסובבים.
כל מצב בו יש גירויים רבים, גירוי ממקד (כמו טלוויזיה או מסך מחשב), או אפילו עניין רב, עוקף את הקושי בקשב ומאפשר ריכוז. יתרה מכך, כל מצב רב גירויי הוא מצב בו לנושא הפרעת הקשב יש יתרון על פני הסובבים אותו.

ליצירת קשר מהיר
מלאו את הטופס הבא ואתקשר אליכם
כן, אני רוצה לקבל מידע בנושא הפרעות קשב